Věděli jste, že tzv. crash testy podstupují i mrtvoly?
Byl to šílenec? Každopádně chtěl zjistit, jak lidské tělo bude reagovat při obrovském přetížení. Potřeboval si zkrátka ověřit, zda dokáže přežít vojenský pilot, který se katapultuje ze svého stroje při rychlosti Mach II. Tyto bláznivé pokusy probíhaly na vozítku, které by se dalo nazvat raketovými saněmi. Lékař Stapp se na ně opravdu posadil, rozjel se rychlostí zhruba 1000 km/h a zkoušel, co jeho tělo vydrží při prudkém zpomalení. Jak to asi mohlo dopadnout, si můžete domyslet. Problémy s páteří, zlomená obě zápěstí, dokonce částečně oslepl, protože oční bulvy podstoupily takový tlak, že nevydržely tenké žilky. Bolest se prý dala přirovnat k situaci, když Vám zubař trhá zuby bez lokální anestezie. Byl to skutečně bláznivý pokus, vždyť šlo o zpomalení z tisíce km/h na nulu za necelé dvě sekundy, čímž vzniklo přetížení 46 G!
Hračky se vyráběly v Mnichovicích u Prahy
John Stapp však se svými pokusy nepřestal a naopak svou pozornost zaměřil na cash testy automobilů. Byl jedním z průkopníků, kteří přispěli k výrobě bezpečnostních pásů, a možná se budete divit, že se dožil úctyhodného věku 89 let.
Crash testy automobilů se provádí i dnes, pochopitelně, že v autech nesedí živý člověk, ale pouze plastová figurína, která je osazena desítkami čidel a senzorů. Název této procedury, kdy se karosérie vozu pohybuje na jakýchsi saních, byl odvozen právě od prvního testu lékaře Stappa – saňová zkouška (sled test).
Mrtvola při cash testu poslouží mnohem lépe, než figurína
Bude Vám to připadat nedůstojné, až drastické, ale cash testy dnes podstupují i lidské mrtvoly. Jde o to, že ani ta sebelepší elektronika nedokáže nasimulovat situaci, ve které se řidič a spolujezdci ocitají. Figurína zkrátka nestačí a lidské tělo se svými vnitřními orgány je přece jen dokonalým experimentálním vzorkem. A tak někteří lidé po smrti, samozřejmě s jejich předchozím souhlasem, poslouží jako pokusní králíci.
První cash testy s mrtvolami začaly již ve 30. letech 20. století. Jistý Lawrence Patrick nechal házet mrtvoly do výtahové šachty, aby zjistitl účinky pádu při selhání výtahu, nebo obecně při pádu z výšky. Díky tomu pak výzkumník Harold Mertz vyrobil první umělou figurínu, kterou nazval Hybrid III. Její upravená modifikace se používá na cash testy v podstatě dodnes.
Současné testy s mrtvolami mají prokázat, jakou deformaci člověk zažije při deformaci sloupku řízení a při průrazu čelního skla. Testy na mrtvolách v roce 2011 mimo jiné přispěly k tomu, že automobilka Ford mohla úspěšně vyvinout tzv. bezpečnostní pás s vnitřním airbagem. Takový pás je prý až 5x účinnější než běžný bezpečnostní pás.